آموزش پزشکی زخم

افزایش شدید قیمت داروهای سرطان در عرض چند روز بسیاری از بیماران را شوکه کرده است. بیمارانی که می گویند در ماه های اخیر قیمت داروهای مورد نیازشان چندین برابر شده و این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد.

مشرق: افزایش شدید قیمت داروهای سرطان در عرض چند روز بسیاری از بیماران را شوکه کرده است. بیمارانی که می گویند در ماه های اخیر قیمت داروهای مورد نیازشان چندین برابر شده و این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد. این بیماران همچنین از کمبود داروهای مورد نیاز خود در بازار خبر می دهند و می گویند کمبود دارو مانع درمان آنها شده است. برخی از فعالان بازار مواد مخدر می گویند زمزمه خروج 28 هزار و 500 تومانی از خارج از کشور شنیده شده و همین موضوع باعث افزایش شدید قیمت ها شده است. موضوعی که البته برخی دیگر از فعالان بازار نمی خواهند آن را تکذیب یا تایید کنند. با تمام این اوصاف، وزارت بهداشت بارها کمبود یا افزایش قیمت دارو را تکذیب کرده است و اخیراً ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در فیلمی که گمان می رود توسط دولت تدوین شود، پاسخ او به بیماران این بود که «زندگی دست خداست. “

افزایش شدید قیمت داروهای سرطان

قیمت داروهای سرطان در مدت کوتاهی دوباره افزایش یافت و همین موضوع واکنش مصرف کنندگان ایرانی را در پی داشته است. برخی بیماران با تبادل نسخه های خود از افزایش قیمت داروهای سرطان انتقاد کردند و نوشتند گرانی درد مضاعفی برای بیماران سرطانی است.

کاربران می گویند برخی داروخانه ها گفته اند که قیمت های جدید تعرفه های جدید وزارت بهداشت است! و برخی دیگر افزایش قیمت دلار را در این زمینه موثر می دانند. این اتفاق زمانی رخ داد که برخی داروسازان به «شرق» گفتند که شنیده اند 28 هزار و 500 تومان پول از واردات دارو برداشت شده و این موضوع باعث افزایش ناگهانی قیمت داروهای سرطان می شود.

حسین یوسفی علوی، رئیس اتحادیه صنف فناوری های دارویی آذربایجان شرقی در واکنش به این موضوع به «شرق» توضیح می دهد که برخی یارانه های دارویی لغو شده و دلیل افزایش ناگهانی قیمت برخی از مواد دارویی، از جمله داروهای سرطان، این موضوع است.

وی ادامه می دهد که به گفته برخی واردکنندگان، قیمت داروی 28 هزار و 500 تومانی افزایش یافته و یا دولت تصمیم به حذف آن گرفته و به همین دلیل قیمت دارو به یکباره افزایش یافته است.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران و از فعالان بازار دارو، پاسخ روشنی درباره حذف 28 هزار و 500 لیر ترکیه برای واردات دارو نمی دهد و به «شرق» می گوید که روند تخصیص ارز. زیرا واردات دارو و مواد اولیه به کندی صورت می گیرد و تصمیمات و چرخه مردم تدریجی و یک شبه است و همین امر باعث شده تا واردکننده تکلیف خود را نداند و نداند دارو یا مواد اولیه دارو را با چه نرخی وارد کند.

کمبود دارو در درمان بیماران اختلال ایجاد کرد

این مسائل زمانی مطرح می شود که بیماران سرطانی در ماه های اخیر از گرانی یا کمبود داروهای سرطان شکایت داشته اند.

خبرآنلاین اردیبهشت ماه امسال نیز از گرانی و کمبود داروهای سرطان خبر داد و نوشت که برخی داروها تا ۱۰۰ میلیون تومان برای این بیماران هزینه دارد.

این پایگاه خبری با ذکر مثال هایی در این زمینه توضیح داد که «قیمت غیر دولتی هر آمپول کیترود از 50 تا 90 میلیون تومان است. آمپول اونکاسپار از 75 تا 100 میلیون به فروش می رسد. قیمت آمپول. ادکتیس 80 میلیون تومان است سایر داروهای شیمی درمانی مانند بلینسیتو، نلارارابین در بازار آزاد از 40 تا 35 میلیون قیمت دارد.

تعداد قابل توجهی از بیماران نیز از کمبود داروهای شیمی درمانی شکایت دارند. این بیماران تاکید می کنند که نبود داروهای شیمی درمانی در داروخانه ها باعث شده تا نوبت دهی برخی از بیماران به تاخیر بیفتد و بسیاری از آنها فرصت خرید این داروها را از بازار آزاد ندارند. برخی از بیماران سرطانی نیز به کمبود برنتوکسیماب اشاره می کنند و می گویند کمبود این دارو برنامه های درمانی آنها را مختل کرده است.

در همین راستا، محسن رضوی، رئیس دومین سمینار مبارزه با سرطان در بین جوانان، با انتقاد از کمبود موقت داروهای سرطان، گفت: باید از کمبود برخی داروها برای بیماران سرطانی در کشور گلایه کرد. این موضوع باید تحلیل و بررسی شود.» چرا برای بیماران سرطانی کمبود موقت دارو داریم؟

به گزارش خبرگزاری مهر، وی گفت: مسئولان تصمیم‌گیر در حوزه سلامت کشور بر اساس داروهای جدیدی که تولید یا معرفی می‌شوند، از پزشکان سرطانی مشاوره و مشاوره بخواهند. همچنین در 50 سال گذشته در برخی داروهای رایج سرطان دچار کمبودهای موقتی شده‌ایم که باید مورد ارزیابی مسئولان قرار گیرد.»

طب ایرانی کیفیت لازم را دارد

این در حالی است که برخی از فعالان بازار دارو می گویند که داروی ایرانی یا داروهایی که در فهرست داروهای وزارت بهداشت برای درمان سرطان قرار دارند، کیفیت لازم را دارند و بیماران در یافتن داروهای خارج از این فهرست با مشکل بیشتری مواجه هستند.

بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران یکی از این افراد است. او به «شرق» توضیح می دهد: همه کشورهای دنیا با نظر متخصصان فهرست داروهای خود را دارند و پزشکان حق تجویز داروی خارج از این فهرست را ندارند، اما در ایران برخی پزشکان خارج از وزارتخانه دارو تجویز می کنند. بیماران در مورد یافتن این داروها سردرگم هستند.

وی ادامه می دهد: فهرست دارویی وزارت بهداشت ایران یک لیست استاندارد است که با همکاری متخصصان و پزشکان درجه یک تهیه شده است و داروهای این لیست تحت پوشش بیمه قرار دارند و بیماران سرطانی می توانند با پرداخت هزینه این داروها را پرداخت کنند. مقدار مناسب.”

وی در پاسخ به اینکه برخی از بیماران و پزشکان معتقدند کیفیت داروهای موجود در فهرست داروهای وزارت بهداشت چندان بالا نیست و عوارض نامطلوبی برای بیماران ایجاد می‌کند، می‌گوید: این اتفاقات ادعایی است و تحقیقی صورت نگرفته است. در این رابطه. رشته”. اگر این داروها کیفیت لازم را نداشته باشند در بازنگری های دوره ای از فهرست داروها حذف خواهند شد.

علیرغم تمام این توضیحات، بیماران به خروج داروهای موجود در لیست داروهای وزارت بهداشت از داروخانه به بازار سیاه نیز اشاره کردند و گفتند که باید این داروها را با قیمت بالا از بازار سیاه خریداری کنند.

این بیماران به ویژه از وینبلاستین مجارستانی و آلمانی یاد می کنند و می گویند قیمت این دارو کمتر از 100 هزار تومان و گاهی بیشتر است اما در بازار سیاه تا 15 میلیون تومان به فروش می رسد.

برخی دیگر از بیماران به نمونه های مشابه داروهای سرطان هندی، ترکی و ایرانی اشاره کردند و گفتند: کیفیت این داروها چندان خوب نیست و عوارض شدیدی مانند مشکلات گوارشی و حساسیت در بیماران ایجاد کرده است.

کمبود دارو و ورود آن به بازار سیاه

حسین یوسفی علوی، رئیس انجمن فناوری های دارویی آذربایجان شرقی با تایید گزارش بیماران توضیح داد: با کمبود دارو در بازار، احتمال ورود دارو به بازار سیاه افزایش می یابد و گزارش بیماران در مورد عدم وجود انواع داروهای سرطان به ویژه داروهای شیمی درمانی صحیح است

وی در خصوص کیفیت داروهای ضد سرطان در بازار توضیح می دهد: «بیشتر این داروها از کشور هند وارد می شود و کیفیت داروهای هندی چندان بالا نیست. این در حالی است که پیش از این داروهای ضد سرطان از فرانسه، سوئد و سوئیس به بازار ایران وارد می شد، اما در حال حاضر بوروکراسی و تحریم های اداری باعث کاهش چشمگیر مقدار داروهای سرطان ساخت اروپا در بازار ایران و افزایش قیمت

گزارش بیماران سرطانی از کمبود و افزایش قیمت دارو در بازار ایران در شرایطی است که موضوع کمبود داروهای مختلف بارها بر سر زبان ها افتاده و حتی از سوی مجلس نیز این موضوع به مجلس کشیده شده است. وزیر بهداشت اما کمبود دارو بر دوش وزارت بهداشت است.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما